Intelligent styrning.

Just nu pågår en teknisk revolution inom online- och displayannonsering.

Dels pågår ett stort skifte där en allt större del av alla köp- och försäljningar av digitalt annonsutrymme sker programmatiskt, dvs som en automatiserad transaktion, på öppna annonsbörser, eller som privata transaktioner mellan två partner. Det här skiftet kan liknas med när börshandeln av aktier gick ifrån att ha varit manuell på börsgolvet till att helt skötas elektroniskt mellan datorer.

Dels pågår också ett skifte där big data har gjort sitt intåg inom online- och displayannonsering. Idag kan internetanvändare spåras på flera olika sätt. Baserat på till exempel vilket företag (IP-targeting) de jobbar på, vilka sajter de besökt tidigare eller kanske vilka appar de använt (retargeting), var de bor eller vistas (geo targeting), eller kanske vilka artiklar de läst, vilka TV-program de tittat på eller vilka event de besökt (behavioural targeting).

Denna information kan användas för att styra olika typer av annonsformat online specifikt mot dessa användare.

Det här är en stor och viktig förändring som gör det möjligt för annonsörer att mer effektivt nå just de personer man vill nå. Man minskar spillet i annonseringen och får ett bättre engagemang för budskapet då det blir mer relevant.

Ur ett content marketing-perspektiv så är möjligheterna kring styrning och utnyttjande av användardata väldigt intressant som en del i ett arbete med att säkerställa spridning och engagemang kring innehåll. Det här är ett område som idag är relativt outvecklat, men som vi spår kommer att bli allt viktigare framöver.

Genom att kombinera vår kompetens inhouse med våra starka partners så kan vi på The Content Family genomföra kompletta datadrivna och datastyrda Content Marketing-kampanjer från ax till limpa.