En bild säger mer än tusen ord

 i Trender

Ordspåket ovan är ju inte direkt dagfärskt, men det är lika aktuellt nu som någonsin. Konkurrensen om läsarnas uppmärksamhet bara ökar. Det räcker att gå in på vilken nyhetssajt som helst idag så står clickbait-rubrikerna som spön i backen.

I takt med att nya digital beteenden uppstår, och mobilen blir vår föredragna plattform för surfande och informationssökning, så tycks den allmänna uppfattningen dessutom vara att tiden man har på sig att fånga läsarens intresse blir allt kortare (denna teori har dock utmanats av flera experter på senare tid).

Sammantaget innebär det så klart att alla som jobbar seriöst med content marketing har en utmaning att fånga läsarnas uppmärksamhet. Hur får vi dem att läsa just vår artikel, hur håller vi kvar intresset så länge som möjligt och hur får vi dem att fördjupa sig ytterligare i det innehåll som vi erbjuder?

Här spelar bilder med hög kvalitet en avgörande roll.

Tyvärr kan man konstatera idag att nätet svämmas över av bilder med låg kvalitet. Det finns en uppsjö av bilder som gratis kan laddas ner från sajter som tillhandahåller gratisbilder och billiga bilder från så kallade ”stockfotoleverantörer”. Och det är lätt att bli lat och använda de första bilderna som kommer upp när man gör en snabb sökning. Det här göra att allt mer innehåll ser likadant ut och få saker sticker ut.

Här finns det så klart också skillnader. Det finns ”lagerbilder” med låg kvalitet, men så finns det också bilder som håller högre kvalitet. För att lyckas krävs kunskap om hur man hittar de bästa bilderna och helt enkelt tid och ork att leta.

Allra bäst resultat får man om man anlitar en professionell fotograf för att ta fram bilder som känns unika, specifika och ärliga. Det här kan dock bli en utmaning för många eftersom kostnaden lätt blir hög, samt att det tar tid och resurser för planering. Trots det är vår rekommendation att man bör jobba med en egen fotograf för i alla fall de viktigaste projekten eftersom dåliga bilder snabbt kan förstöra det mest ambitiösa projektet.

Hur jobbar ni med bilder? Vill du prata visuell content marketing så kontakta gärna mig på christofer@thecontentfamily.se

Rekommenderade inlägg

Det finns inga kommentarer.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *